top of page
חיפוש

זמני הדהוד (RT60) מומלצים

עודכן: 15 במאי 2023

לכל חלל, חדר, אפליקציה או שימוש, יש זמני הדהוד שונים.

זמן הדהוד (RT60) יכול לתמוך ולהעשיר את מקור הצליל ולחילופין, יכול גם לפגום במובנות מקור הצליל במידה וזמן ההדהוד אינו מתאים ליישום.


באולפני הקלטות, חדרי בקרה (Control Rooms), אולפנים ביתיים למוזיקה אלקטרונית ואקוסטית ואולפני פרויקט - מומלץ לכוון לזמן הדהוד על פני כל ספקטרום התדרים (בלוג נוסף בהמשך (: ) לזמן הדהוד קצר, בין 0.25-0.3 שניות. הסיבה לכך נעוצה בכך שטכנאים, יוצרים, מוזיקאים, מעבדים ומפיקים מוזיקליים צריכים להיות בעלי יכולת הבחנה לציר הזמן. המשמעות היא להבין מתי נגמר צליל מסוים בציר הזמן, איך הוא דועך ובאופן כללי את מעטפת עוצמת הצליל. ניתן להשיג את ההבחנה כאשר החדר יבש מספיק, עם הדהוד קצר, בשונה מחדר מת - שאינו מחזיר כלל החזרים.


לחדרי האזנה ביתיים וייעודיים בגדלים עד ל-180 מ"ק (מטר מעוקב), מומלץ לכוון לזמני הדהוד קצת יותר סלחניים בין 0.3-0.6 שניות. בחדרי ההאזנה בשונה מחדרי האזנה קריטיים (החדרים שהוזכרו בפסקה הקודמת) ישנה דרישה לחוויה נעימה יותר, ולחוות את ההקלטה כמו שהתכוון המשורר (או הטכנאי.. (: ). כאן ישנו דגש גדול על קיום True Stereo המתחיל במיקום המאזין והרמקולים בשדה האקוסטי בנקודות אופטימליות, סימטריה ומיקוד הגלים הישירים אל המאזין בצורה שווה וללא החזרים מובהקים.


חדר הרצאות וכיתות לימוד נועד להעביר מידע אל הקהל. מידע = הפתעה ולכן, כל שבב מידע שהמאזין פספס, המאזין יצטרך להשלים בין אם מההקשר הכללי למשפטים הבאים אחריו ובין שאילת המאזין שיושב על ידו (ועל ידי כך, לפספס את המידע החדש, הבנתם לאן זה הולך (: ). מאחר וחדרי הרצאות וכיתות לימוד הינן חללים גדולים יותר מחללים סטדנרטיים - נדרש לעמוד בזמני הדהוד של 0.5-0.9 שניות, בדגש על יחס מקור-חלל גדול (הכוונה היא שהמאזין ישמע יותר את המקור ופחות את ההשפעות של החלל). על ידי עיצוב אקוסטי נכון ומתאים - ניתן לקבל מובנות דיבור גבוהה.


אולמות קונצרטים נועדו לתמוך, להעשיר ולהגביר באופן פסיבי את כלי הנגינה השונים, כגון: כלי קשת, מיתר, נשיפה (עץ ומתכת), הקשה ועוד. ההגברה הפסיבית נוצרת בעקבות כושר ספיגה אקוסטי נמוך ויותר החזרה אל החלל, ומשם לקהל. תכנון אולם קונצרטים הוא אומנות בפני עצמה ויש המון אספקטים שיש לשים לב אליהם.


קתדרלות וכנסיות מהוות את החללים עם זמן ההדהוד הארוך ביותר, שיכול להגיע עד ל-10 שניות! זמן ההדהוד ואופיו של השדה האקוסטי הגיע מסיבה דתית, כל אדם שנכנס אל המקום - מרגיש כעת מאוד קטן ביחס לאל, הכל נשמע מאוד גדול ומאוד ארוך מבחינת זמן הדהוד (כמובן שלארכיטקטורה ולחומרים תרומה גדולה מאוד לשדה האקוסטי).



28 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page